BeatriceR

Alla inlägg under april 2009

Av Beatrice Lundberg - 30 april 2009 23:47

Bildernar som följer är på min trädgård i ett tidigt "skede". Alltså, långt ifrån klart. Men jag tänkte ni som ville, skulle få se lite befor and after bilder.


Av Beatrice Lundberg - 27 april 2009 15:19

...och hej till er andra också, ni som inte är solglada.

Vilken underbar dag, det är idag. Solen skiner och himmlen är blå...fast det blåser rätt bra, nu. I morse blåste det inget alls.

Idag har vi varit ute vid handelsträdgården och införskaffat mig lite blomster. Det blev, ännu så länge.... 6 st Pelargonier, 4 st Heliotrop och 1 st Hänglobelia. Heliotrop luktar väldigt gott, särskilt framåt kvällen. Jag ska ta lite kort på mina nyplanterade blommor. Dessa står i lådor och en i ampel. Foton på trädgården kommer, ni som ville se den ska få göra det, fast det inte är mycket att se på just nu. jag har varit lite tidigt ute. Och de är sena, blommorna, sa de på handelsträdgården. Men det kvittar, jag har ännu inte grävt färdigt alla rabatter. Och inte riktigt bestämt mig för vad det ska bli på framsidan ännu. Men vi får se.

Jag fick 3 stora lådor, proppfulla med minipåsklij-lökar. Sådant de inte hade drivit fram själva. De kostade egentligen 30 kr/låda, men jag fick ta vad jag ville ha....2-3 lådor sådär ungefär sa hon M. De ville väl bli av med dem kan jag tro. Så kanske det hjälpte att jag har jobbat där en gång i tiden kan jag tro.

Men som sagt, foton kommer....ha tålamod.

Kram/Bea

Av Beatrice Lundberg - 22 april 2009 18:15

Håller på som bäst att möblera om i trädgården...gräver upp och gräver ner, gräver hit och gräver dit. Avslöjar både det ena och det andra. Spännande värre. De flesta fynden jag/vi gör är maskar och spindlar, vilket Linus är omättligt intresserad av. Han har precis lärt sig att våga hålla i spindlar. Han tycker de är coola, inget han har fått från mig kan jag garantera....jag blir så gott som stel av skräck vid åsynen av en spindel....men jag säger bara det, allt går att bota....jag vägrar att visa min rädsla för mina barn, (vill ju inte överföra några obefogade rädslor till dem), så jag har faktiskt lärt mig att låta en del spindlar krypa  på mig, (de där pytte pytte små, som man knappt ser att det är en spindel), de andra lite större, får krypa på mig, så länge det är handskar emellan mig och det 8-benta krypet. De som sedan börjar få storlekar som mina tummnaglar får helst hålla sig borta. Kommer en sådan krypande på mig, så blir jag stel och tårögd...

Jag har nu grävt upp några hallonbuskar, sådana där, som får stooooora, söta bär. Själv gillar jag inte hallon, men ungarna älskar dem. Så buskarna ska få finnas kvar, ska bara flytta på dem. Sen har jag en massa smultron, som växer som de vill, tydlligen....de ska också få byta plats.

Det är vad jag har gjort i afton. Nu ska ungarna kläs av och tvättas rena....L och E har sprutat vatten på varandra och H, skriker i högan sky, det är nog bäst att ta hand om de små liven. E är ju redan i säng, äter välling och somnar snart.

Kram/Bea

Av Beatrice Lundberg - 18 april 2009 09:15

Våren är här, men den kommer långsamt i år och det är väl rätt så bra i och för sig. Allt exploderar ju inte så då. Mornarna är kalla, nätterna ännu kallare. Frost var natt, i princip. Igår var det rätt kallt hela dagen egentligen...nja eller det blåste kallt i alla fall. När det var vindstilla så var det riktigt varm och skönt, satt i solstolen med solbrillorna på och bara njöt. Vi var ju hundvakt igår också, åt en liten Dansk Svensk gårdshund...bara 11-12 veckor gammal, eller hur gammal hon nu var. Tror det kan vara där någonstans. Så otroligt sööööt. Och busig som få. Oj oj oj oj....

Så hann jag med attt gräva lite ute i trädgården. Dammen är ju borta och det ska grävas upp växter som jag inte ska ha längre och fyllas på med ny jord och sedan planteras jordgubbsplantor. Är det tänkt. Inte så många, tror jag skulle få 12 st....mest för ungarnas skull.

Sen ska jag gräva två rabbater på framsidan av huset, längs med gången upp till huset. Nu har jag inget alls där, så det ser lite tråkigt ut. Där hade jag tänkt att plantera något väldoftande kanske Alyssum/strandkrassing


Strandkrassing/Alyssum/Stenört
Vit.
Blomningstid: Vår till frost. Bäst är ett varmt och soligt läge, men halvskugga till skugga går också bra.Kan planteras som kantväxt men också ensam till en stor, tät tuva. Lättskött och mycket blomvillig med angenäm doft.

 Eller så blir det:

Heliotrop
Blå/violetta blommor.Doftrik Purpurgröna blad. Blomningstid: Vår till sen höst. Trivs i bra på solig växtplats. Doften är stark, vaniljsöt, tilltar mot kvällen


Annars hade jag tänkt mig Heliotropen någon annanstans. Men det blir nog Alyssum på framsidan, med någon högre blomma emellan...vi får se vad jag hittar. De ska ju klara skuggigt läge. Jag har sol där på morgonen och en liten bit in på förmiddagen.

Nåja...så ser min planering ut...framöver. Det skall grävas och planteras och jja, herregud.... Men kul är det och fint blir det säkert, när det är klart. Ännu är det för tidigt, eftersom det fortfarande är frost om nätterna, men man kan ju förbereda. Sen ska vi lägga nya gångplattor upp till huset....låter som om vi har jättelångt från vägen upp till huset, och det har vi ju, säkert en 4-5 meter. :)

Nä nu börjar jag bli lite småsugen på att gå ut, eller ska jag ta en kopp kaffe först, det är ju ännu kallt ute.


Av Beatrice Lundberg - 16 april 2009 20:31

Nu är jag tillbaka från Blåkulla. Kvasten strejkade lite på hemresan. Jag hade trimmat den lite inför resan och tankat med raketbränsle. Bränslet var slut och alla tankpumpar för kvastar med raketbränsle var tömda. Det var många på Blåkulla i år, fler än vanligt, (för er som missade), så jag antar att det var därför bränslet tog slut överallt.  Arrengörerna för årets tillställning, var nog inte beredda på så många av oss "häxor". (en liten miss, skärpning inför nästa år, annars kommer jag inte). Det var ju i och för sig populärt med raketbränsle i år...så det kanske berodde på det. Det löste sig tillslut...jag fick ju tanka vanligt bränsle istället, för hemresan...och det gick ju rätt så bra...motorn skar halvägs hemma, men som tur var, så var jag inte sist från Blåkulla, och jag fick bogseras hem den andra halvan av hemresan. Och som ni vet, så gäller ju en viss begränsning i hastighet vid bogsering för bilar, så även för kvastar...något lägre för kvastar faktiskt...de är svårstyrda när inte kvastmotorn fungerar.

Tyvärr hann jag inte ta namnet på den hjälpsamma häxa som bogserade mig hem, jag skulle så gärna vilja tacka henne ordenligt. Om du som hjälpte mig hem, finns där ute och läser min blogg, snälla ge dig till känna, så jag kan tacka dig värdigt.

Kram/Bea......

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Lämna gärna en hälsning

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards