BeatriceR

Direktlänk till inlägg 13 januari 2013

En milstolpe i mitt liv...

Av Beatrice Lundberg - 13 januari 2013 21:56

Jag är 35 år, ska fylla 36 i vår...jag har 5 barn, varav 4 är småbarn, (ja inte riktigt SMÅbarn i den bemärkelsen), den äldste av de 4 små fyller 8 år i mars, nästa fyller 7, nästa  5 år och sen en som fyller 2 år...alla dessa 4 i vår....MEN jag har en till.....som fyller år i september.

Han fyller 18 år.

Det är inte klokt!!

Nu tänker säkert många av er som redan har myndiga barn att ; "äh det är väl ingenting", och det kanske det inte är, kanske bara är jag som är löjlig, Men allvarligt....kände inte ni att det var något som kändes speciellt med det?

För mig känns det som en milstolpe i livet. Jag har snart ett vuxet barn. Ett barn som börjar planera för livet, där jag inte längre är inblandad på samma vis som nu. Och inte för den delen, jag hag ändå försökt att uppfostra honom till att bli självständig, vilket jag tror jag lyckats med. 
Men ibland och särskilt nu den senaste tiden, sen detta nya år börjat, så hör jag mer och mer om hans planer. Vilket är bra, så missuppfatta mig inte. Men saker och ting blir liksom mer tydliga och verkliga på något vis, när jag hör han och hans kompisar prata. 
T ex, så pratar de mer och mer och oftare och oftare om att resa utomlands till hösten...till Thailand närmare bestämt. Och min omedelbara tanke var....ALDRIG att jag släpper iväg dig ensam till Tailand utan vuxens sällskap....men så slog det mig....han är ju VUXEN då. Jag har inte ett dugg att säga till om ang. det. Och varför skulle jag göra det, egentligen. Klart att han ska passa på att resa och se sig om i världen medan han kan och inte har något eller någon som hindrar honom. Jag menar, visst kan man resa med barn och familjen, men det är ju förstås enklare att bara dra iväg, (i princip), när man inte har familj.

Men visst kom tanken att han bara är ett barn och inte klarar han sig utan vuxen....(läs mig). Fast det är ju klart att han gör.

Dessutom måste han ju få göra sina misstag och vad det nu kan vara, skaffa sig lite erfarenheter.

Han har ett år kvar i skolan, sen tar han studenten, "ungen". Förhoppningsvis har han ett jobb direkt. 
Kunna börja jobba, bygga upp en budget, ta körkort, flytta hemifrån....resa.

Åh vad jag önskar att han får ett jobb så han kan börja bygga sig ett liv på den vuxna sidan. 
Nu börjar jag även fundera på om jag missata något. Har jag förberett honom ordentligt? Hur han betalar sina räkningar etc.?
Fast det kommer väl efter hand....inget att få panik över.

Han är ju inte dum...
Jag har visat honom hur man tvättar...ett tag fick han till och med sköta sin egna tvätt, bara för att han ska veta rent praktiskt hur det funkar och går till. Nu efter nyår, så sa vi att 1 gång i veckan ska han vara den som fixar middag till hela familjen, helt på egen hand. Är man bara läskunnig och följet ett recept, så är jag övertygad om att alla kan laga mat. 
Några tips på vägen har han förstås fått. Och under tiden med för den delen om han behöver, (då han lagar mat vill säga, ja annars också för den delen...). Då är det sagt att maten får inte vara vattenkokta makaroner och stekt korv eller köttbullar, det är för enkelt. Utan något taget ur hans kokbok. Igår var hans första gång som han lagade mat. det blev spaghetti och köttfärssås. det lyckades han ju MYCKET bra med måste jag säga. 
Han följde receptet, nästan exakt, (han hoppade någon ingrediens), och han gjorde då ingen vanlig köttfärssås. 

Gott vart det i alla fall....

Får se vad det blir nästa lördag...spännande. 


Lite märklig känsla det här med att jag snart har ett vuxet barn...kan inte riktigt sätta ord på det. Nu har han ju inte flyttat hemifrån ännu och han kommer nog inte göra det med en gång heller....men den dagen kommer...och det går fort ändå. Nu är det liksom närmare än någonsin. 

Jag tänker redan på hur hans småsyskon kommer att sakna honom när han inte är här var dag....speciellt Linus. 
Men men, den dagen den sorgen...passa på att njuta så mycket det går nu då

                                                                                  .  

                                                                                   Detta är en bild på Erik när han var liten.  Jag är inte helt säker på hur gammal han är här, men jag tror han är 4 år. Han hade bäddat ner sig i en låda med kuddar och filtar och låg stolt och visslade, han hade nyss lärt sig att vissla. Så han visslade friskt på under en lång tid. 

Tiden går så fort...ta vara på er tid med era små och varandra med för den delen. Oavsett man har smått eller ej, så ta vara på den och varandra.


KRAM 

P.s förlåt Erik om jag lade ut denna bilden på dig, men du är så söt här, så jag var tvungen. Puss, mamma älskar dig.




 
 
Ingen bild

Emmelie

14 januari 2013 08:52

Åh gumman! Det är så svårt att fatta. För mig är han fortfarande 13 år. Men tiden går. Och jag kan inte riktigt sätta mig in i känslan i att behöva släppa taget. Men du kommer att fixa det. Och ERIK kommer att fixa det. Du har gjort ett bra jobb. Det märks på han. Var stolt över din stora grabb. Och det viktigaste när han väl lämnar boet, det är att du är där för honom.

Kram!!! ❤

Beatrice Lundberg

14 januari 2013 14:31

Åh tack gumman...
Jo jag är otroligt stolt över honom. Han är min förstfödde, det kommer alltid att vara speciellt. Och jag kommer ALLTID att finnas där för honom....för alla mina barn och framför allt då de flyger ut ur boet. Det kommer nog att kännas, skulle jag tro. Blandade känslor. Tänk bara när han tar studenten....om 1 år, begriper det knappt.

 
Jessica

Jessica

15 januari 2013 08:39

Ja du haha känner igen den känslan lite... dock är mina barn inte så mycket äldre... min äldsta är 10 ska bli 11 i år... och det är helt otroligt att jag inte tagit kål på mina barn hahaha...
Ja den tanken om att dom ska göra saker själv är lite läskigt.. min äldsta går till affären själv och det kan göra en nervös i bland haha.

Tack för din kommentar det uppskattas =) hoppas du får en bra dag. kram

http://trollsfamiljen.blogspot.se

 
Jessica

Jessica

16 januari 2013 16:16

=) sv: haha jaha ja de kan ju hända att man har "lol" vet jag inte vad det är för spel. =) Jag är nog lojal mot wow haha. =)

http://trollsfamiljen.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice Lundberg - 30 maj 2017 22:54

Ja, inte har jag varit särskilt aktiv här, men kanske om jag byter blogg till något roligare, så kanske det kan funka bättre. Jag blev tipsad av min bästa vän som bytt till denna jag ska byta till. Hennes ser fräsch och fin ut, så jag gör ett försök....

Av Beatrice Lundberg - 22 augusti 2016 07:19


Ja nu är det i sanning en evighet sedan jag skrev här sist...???. Men så är det. Mycket har hunnit hända. Vi har fått en ny familjemedlem, Filip heter han, han föddes den 17 november 2015, han har alltså hunnit bli 9 månader gammal. Jag har äntlige...

Av Beatrice Lundberg - 2 december 2014 07:58

Igår på jobbet fick jag frågarn om jag ville vara ledig idag. Det tackade jag JA till. Inte för att jag egentligen behöver, men just då kände jag att jag behövde. Det var en skitdag igår kände jag. Skitdag i den bemärkelsen att jag mådde inte så bra....

Av Beatrice Lundberg - 31 maj 2014 23:55

ja nu är det en evighet sen jag skrev här.Har inte haft tid....eller nåt. Eller snarare lust kanske.Jag kan ju berätta att jag fått jobb, för er som inte redan visste det. Ännu så länge är det bara en provanställning, men om jag sköter mig, (vilket j...

Av Beatrice Lundberg - 17 februari 2014 12:29


Nu ska vi se här.... Nytt för mig. Nu slankas prova ännu en diet, Jag får bara äta var tredje timme och då får jag bara äta proteiner. Så lite kolhydrater som möjligt alltså inte mer än 3 kolhydrater/100g. Sen får jag äta "fritt" under en timma, (...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Lämna gärna en hälsning

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards