BeatriceR

Alla inlägg under december 2009

Av Beatrice Lundberg - 14 december 2009 19:37

Och inte tycks det bli bättre. Nu har hon haft feber sedan i torsdags, och den går upp och ner hela tiden. Hon ligger på mellan 38,5  till som ikväll 39.00 precis.

Hon har hosta och rosslar, hon äter knappt inget och dricker bara lite.

Jag ringde idag till barnmottagningen men de hade så fullt så vi var välkomna först  imorgon. Min sambo tog hennes puls,  innan ikväll och den låg på nästan 140 slag i minuten.  Jag vågar/vill inte ge henne för mycket febernedsättande heller.

Vi får väl se om vi blir tvugna att åka med henne inatt. Hoppas vi slipper.


Anars är det bara bra här. Vi var på luciafirande ikväll på de andra båda barnens förskola. Det var trevligt. De var så söta sååå¨, de små liven.


Av Beatrice Lundberg - 9 december 2009 12:15

De har som sagt, lagt sin rom, och vaktar den ännu flitigt. Hannen städar runt omkring och är rätt så aggresiv mot de små stackars neontetrorna som råkar komma för nära. Men har jagar bara bort dem, fläktar de små "äggen" och simmar ut ibland och äter lite snabbt. Ibland simmar han iväg och puffar på honan och då byter de plats. Men hitills av vad jag sett, så är det mest hannen som vaktar.

Hoppas de klarar det denna gången. Mycket att ta hand om, då det tydligen kan lägga uppåt 200 ägg. Går det vägen, så kläcks de inom ett par dygn och då ska visst föräldrarna flytta dem ut till en grävd grop i sanden/gruset.


Håll tummarna för dem/mig.

Av Beatrice Lundberg - 8 december 2009 20:02

Är det någon av alla er bloggare där ute, som håller påmed akvarie och kanske till och med Ciklider, av den art som min rubrik nämner?
Jag har precis börjat med dessa...eller börjat och börjat...jag köpte två av dessa, för att jag tycker de är vackra och nu har de lagt rom för andra gången. Första gången misslyckades de, de är nybörjare deras andra gång som sagt var. De är ungdjur. Och jag har läst en hel del om att de kan behöva öva. D behöver lära sig hur man tar hand om sin rom. Den ska visst fläktas ch pysslas om och gör de inte det rätt, så möglar den och då äter de upp sin rom.


Någon som vet mer eller annat....?

Vill veta mera.

Av Beatrice Lundberg - 6 december 2009 16:20

  Hej på er!!

Nu har jag äntligen fått internet igen. Nja, fått och fått, jag har köpt eller snarare VI.

Vi har inte haft råd att ha internet alls ett tag, men nu har vi köpt ett mobilt bredband. Det verkar faktiskt kanon.

 

Jag vet inte om jag kommer att fortsätta med bloggandet, och jag antar att jag inte har en enda läsare kvar, vilket jag inte klandrar någon för, i så fall. Och för övrigt skriver jag väl mest för mig själv....egentligen....ELLER?

 

Jag gillar inte riktigt det som hänt med bloggsidan...den

är ju inte som förut. Fast det kanske mest handlar om ovanan?

 

Ja, en del har hänt sen jag sist var här.

Jag har fått ett jobb...visserligen bara 19 timmar/vecka, men dock ett jobb och jag stormtrivs.

Jag arbetar med att demonstrera mat och dyl. Jag lagar alltså mat i butik och bjuder kunderna på, samtidigt som jag försöker sälja de produkter jag "demar". Jättekul faktiskt...så pass kul att jag fått "blodad tand".

Jag är timanstäld av ett företag som heter Inzpiration Affärspartners AB och de jobbar på uppdrag utav Axfood.

 

"Blodad tand" ja...ja, jag har tänkt att fortsätta på denna linjen...jag ska börja plugga igen. Jag har rätt lång framförhållning, men det är bra att vara ute i god tid, om jag dels ska få plats och dels beviljas bidraget av csn. Det jag ska läsa är Kock/Storhushålls-utbildningen

via Komvux. Den är på antingen 1 år eller på 2 år. Men jag vill bli kock och då är det 2 år som gäller.

Kockutbildningen omfattar 850 poäng/läsår

och det första läsåret kommer att se ut så här...

 

Kockutbildning

Rekomenderade förkunskaper

9-årig grundskola eller motsvarande.

 

År 1

  • Arbetsmiljö och säkerhet, 50 p
  • Datorkunskap, 50 p
  • Kallkök, 100 p
  • Livsmedel A, 50 p
  • Livsmedelshygien, 50 p
  • Näringslära, 50 p
  • Restaurang, 100 p
  • Servering A, 50 p
  • Storkök, 100 p
  • Varmkök, 100 p
  • Dietik och dietmatlagning, 100 p (kan ju behövas)
  • Hotell A, 50 p

År 2 (förkunskaper motsvarande år 1 krävs)

  • Ansvarsfull alkoholhantering, 50 p
  • Drycker, 50 p
  • Gastronomi, 50 p
  • Pedagogiskt ledarskap, 100 p
  • Projekt och företagande, 50 p
  • Restaurang- och storkök A, 200 p
  • Restaurang- och storkök B, 100 p
  • Restaurang påbyggnad, 100 p
  • Servering B, 100 p
  • Barteknik, 50 p
  • Bordsdekorationer, 50 p

Låter det inte kul? Det tycker jag. Och lite skrämmande. det är mycket att läsa och man läser inte i block, som man gjorde i omvårdnadsprogrammet genom Komvux. Men det känns rätt. Jag har upptäckt hur kul det är att laga mat och bjuda folk på. Hur uppskattat det alltid är, (har hitills inte stött på någon som inte uppskattat den mat jag gjort genom jobbet. Även om det inte har varit deras favoriträtt, så har de ändå uppskattat grejen och att ha fått tips och ideér. Kul kul...

 

Men innan denna kurs, som börjar först i augusti 2010, så ska jag börja läsa lite trafikkunskap också det, via komvux...alldeles gratis.

Får gå till gymnasiet och sitta där och plugga kväll i veckan.

 

Jag längtar...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Lämna gärna en hälsning

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards